یک آنزیم جدید برای مقابله بااثرات سمی مصرف قند

 12 ژانویه 2016- " مصرف غذاها و نوشیدنیها ی شیرین راکاهش دهید"این یک پیام کلیدی از متخصصان بهداشتی درسراسر جهان برای مقابله با اپیدمی چاقی فعلی است. اما چه اتفاقی می افتد اگر بدون نگرانی از پیامدهای بهداشتی مصرف مواد قندی، بتوانید از خوردن شیرینی ها لذت ببرید؟ اگر چه بنظر می رسد این اتفاق غیرممکن است اما تحقیق اخیر نشان می دهد احتمال برآورده شدن این آرزو وجود دارد.

محققان می گوید: آنزیمی که به تازگی شناسایی شده است، می تواند از بدن در برابر تأثیرات سمی  مصرف  قند اضافه محافظت کند.

 نتایج این تحقیق در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم(PNAS) منتشر شد. محققان می گویند: آنزیمی  بنام گلیسرول 3 فسفات فسفاتاز یا G3PPمی تواند قند اضافه را از سلولها حذف کند و احتمال سمیت غلظت بالای گلوکز را کاهش دهد.

رهبران این مطالعه دکترPrentkiودکترMadirajuاز دانشگاه مونترال کانادا و همکارانشان می گویند: کشف اخیرا آنها، راه  را  برای درمانهای جدید چاقی و دیابت نوع 2 باز خواهد  کرد.

 گلوکز و اسیدهای چرب مواد مغذی کلیدی در بدن ما محسوب می شوند، سلولهای ما از این مواد مغذی برای انواع فرآیندهای فیزیولوژیکی از جمله تولید گلوکز در کبد، ترشح انسولین در پانکراس، ذخیره ی چربی در بافت چربی و شکستن مواد مغذی برای تولید انرژی استفاده می کنند.

 با این حال، افزایش بیش از حد گلوکز و اسیدهای چرب می تواند مضر باشد و برای مثال با عملکرد  سلولهای بتا در پانکراس تداخل کند. از آنجائیکه انسولین بازیگر کلیدی درتنظیم مقدار قند خون واستفاده از چربیها است هرگونه اختلالی در تولید آن می تواند به افزایش خطر چاقی و دیابت منجر شود.

 G3PPمقادیر اضافه ی گلیسرول 3- فسفات را از بین می برد

 دکتر Prentkiمی گوید: هنگامیکه مقدار گلوکز به دلیل مصرف مقادیر زیاد مواد قندی بطورغیر طبیعی افزایش می یابد، مقدار گلیسرول 3 فسفات نیز بیش از حد افزایش خواهد یافت که می تواند برای عملکرد  سلولهای مختلف بافت ها از جمله سلولهای بتا در پانکراس خطرناک  و مضر باشد.

 دراین تحقیق محققان دریافتند که G3PPدارای قدرت حذف مقادیر اضافه ی گلیسرول 3 فسفات و هدایت آن به خارج از سلول است، بدین ترتیب از سلولهای بتا و ارگانهای خاص در برابر اثرات سمی افزایش  قند خون محافظت می کند.

حقایقی در مورد قند

·        افراد آمریکایی بطور متوسط روزانه 30 قاشق چایخوری شکر مصرف می کنند.

·         تقریباً نیمی از قندی که افراد آمریکایی مصرف می کنند، به دلیل نوشیدن نوشیدنیهای قندی و آبمیوه ها است.

·         یک قوطی کوکاکولا حاوی 8.25قاشق چایخوری شکر است.

چقدر شکر در غذاهای شما وجود دارد؟

 دکتر Madirajuمی گوید: با تبدیل گلوکز به گلیسرول، آنزیم G3PPاز تولید چربی اضافه و ذخیره ی آن جلوگیری می کند همچنین از تولید اضافه ی گلوکز در کبد که مشکل اصلی در دیابت است، جلوگیری  می نماید.

محققان می گویند: کشف آنزیم هایی که نقش اصلی در متابولیسم مواد مغذی درتمام بافتهای پستانداران را بازی می کنند، بسیار نادر است، اما این دقیقاً کاری است که در تحقیق اخیر انجام شده است.

دکتر Madirajuمی گوید: ما این آنزیم را زمانی شناسایی کردیم که بدنبال راهی برای حذف گلوکز اضافه بشکل گلیسرول ازسلولهای بتا بودیم. این مکانیسم همچنین میتواند برای سلولهای کبدی نیز موثر باشد. این آنزیم در تمام بافتهای بدن وجود دارد. محققان امیدوارند که یافته های آنها راه را برای ابداع استراتژیهای جدید درمانی برای چاقی، دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک بگشاید. آنها در حال بررسی مولکولهای کوچک فعال کننده ی آنزیم G3PPهستند، درحالیکه کشف چنین فعال کننده هایی امیدوار کننده است، محققان می گویند: آنها باید این مولکولهای کوچک را در آزمایشات حیوانی قبل از انجام آزمایشات بالینی بروی انسان، آزمایش کنند.

 منبع:

www.medicalnewstoday.com/articles/304941.php